Sayfalar

gizli kamera

replika telefon

maca bitksi

cep telefonu ve felsefe yapısı konu

cep telefonu ve felsefe yapısı konu

 cep teelfonu dediki iOiHsmik retahı sağlamada olduğu kadar bireylerin özel 4k|(kiı |WPCİisinımleTİnı karşılama konusunda da etkili bir unsur
i dzeı Tnülkiyete sahip olmalarının temel haklardan biri oldu-Wsd Liberaller, ekonominin kanunlarla yönlendirilmesini red-yapsınlar. bırakınız geçsinler" (l aissez*faire Laissez-yen klasik l iberaller, hükümetin elim ekonomiden çek Hırsı ve serbest teşebbüs ile serbest pişasa ekonomisine p**«kliğini ileri sürerler, buna karşılık .\nierikali ilericiler ilİMvaller; ticaretin geliştirilmesinde, sağlığın cep telefonu
 cep telefonu

güvenceye riaıp^brın tüketicilerin ve ç'evrenın korunmasında, çalışma krnülkaırının kişiler lehine avıırlanmasmda devletin düzenleyici ’t uMuğunu kabul ederler ilerici retormıst l ıbcr.ıUer, çocuk jrasaklanmasım vc bellili y.ış gruplatuivU eğitimin zo-.jtiir etmişlerdir. Onlaıa göre bunlar sağUıulığııivla kişilerin ».I V ilkli ve ekonomik du/e\leri daha şaıksek bir hale gelc-
41lik görüşlerin eğilim ve oğrelım |xüıiıkal«ııııa etkisi ol-ııaiuda bir eğitim politikası toplıınııın ckt'nomık, sİv<as,sI -.itiM ekonomik haşama m'lıııen ıııiMiılaıla ilişkilidir, l ski tikkı devletin ıhlıyaçirtiı doğnılluMinda hn eğitim olgusu ,.4iı« Öncelik tanıyım katı, tek yontu bn \let j^üılıkasınm <(i(umlar mealek »eı,mn bakımından v guuusel özguıluğıı •kıaiuiı tjcnımneınışlcutu
-mel haklarında» olan yaşam, özguıluk vc rclah gibi haklar korıına-' "lı‘Wısınırlanı.ılaıdan kurtulup ö/guılcşcn insanlar krndilcrnn yaza-‘ ,^û^rakveöğn.Mcuk özgürce iladc ctlcbilirlcı
doğasına ilişkin optimislik (iyinısc-r) görüşleri olan l.ibcrallcr, in-kendi ilgileri doğıultusunda eylenulc bulunmaları gerektiğini kabul ^^Hlffdır. Liberaller, «ulınlanma ve eğitimle insanların hern kendi lıedef-«^tuşunda davranmaları hem de kendi gereksinimlerine cevap vere-jt! H«ı,'al düzen oluşturmaları gerektiğini ileri sürmüşlerdir. Möyle bir <ykıedâ hükümet toplum üyeleri olan tek tek bireylerin özgürlüğünü tanıdık «onlara araştırma, konuşma, yazma gibi özgürlükler vererek hem «İNCİ hem de sosyal gelişmeye olanak sağlayacaktır.
Liberal aydınların insan doğasının gelişmeye ve iyiliğe yatkın bir yapısı «âığıtna ilişkin göriışleri eğitimi önemli ölçüde etkilemiş; "Fmile"de l.w»u, "Lcoııard ve "Gertrude"da Pestalozzi ile "Öğretmenlere Tavsiye-V (Tılks to Teachcrs) adlı eserinde 1-rancis Parker liberal bir eğitimi salkırken bu eğitimi şöyle tanımlamışlardır; öğretmenlerin öğrencileri zor-■udıklan, ezberciliğe ve soru-cevap yöntemine dayanmayan, bireysel ya-attaiığı köreltmeyen bir eğitimdir Liberal eğitim. Eğitimde reform yapan t^mllcr çocuğun doğasında hem bireysel hem de sosyal gelişme ve değiş-Ktrre çok büyük bir yatkınlık olduğunu görmüşlerdir.cep telefonu
Aydınlanma döneminin düşüncelerinden olan Liberalizm'e göre insan «k problemleri çözümlemede, çözümler üretmede, bireysel ve toplumsal ı*iaını etkileyecek şeyleri yaratmada en büyük güçtür. Akıl yürütmenin ■sanlara sağladığı olanaklardan biri eski düzeni yeniden oluşturmanın; ■çanlendırmcnin yx)llarını göstermektir. John Dewey gibi Liberaller, bilim-■I yöntemin yaşama ve yaşam içindeki sosyal, siyasal, ekonomik ve eğiıim-*}problemlere uygulanması gerektiğini ileri sürmüşlerdir. Batıl inançlar ve trigoizlik insan aklını bozan/akılla çatışan olgulardır, araştırmaya engel olan teşicr ortadan kaldırılmalı vc insan zekası özgür kılınmalıdır. Liberal duşü-■H James Mill'e göre aklım kullanan kişiler, karar verirken kanıtlan aklın lizgecindcıı geçirirler. Çoğunluğun gücüne önem veren Mili, böyle bir man-tddı birey çtvğunluğunun da yargılarında haklı olacağını kabul eder.
1 ıbeıalı/m'ın akla vc bilimsel yöıUcmc verdiği önemin cğiliım s-"k ■mtmlı etkileri olmuştur. Inlormd (resmi olmayan) eğitimde l>ılgıyc ulaşma Murlııgunun olması gcıekır, konuşma vc
■ w toplanma özgürlüğünün yaratılmasıyla düsun . sjğfanacağını ileri sürmüştür. ^
Li^crst=ıtu otuUardaki formel (resmi) eğitimi de insan rasv,
ÖB piaaa .pkararak etkilemeyi başarmıştır. Herbert Spencer fibersi eptna kuramcıları müfredat programda klasik Latin ve y,^ ri«e veriliBC.<ini öngören görüşlere karşı, müfredatın ağırlık
vc bdim^el \x>ntemin oluşturması gerektiğini savunmı^^cep telefonu
l^Tcr'i^er özci yaşamlarında kiliselerin üyeleri olup dinsel aymlert^^ tîfrraS:'» bsrı:«e genellikle devlet tarafından dinsel kurallann güçlendirilip sine re V ’.^ierin resmi kanallardan desteklenmesine karşı olmuşlj,^ Fransa Jai: L.^raller. Roma Katolik Kilisesinin resmileştirilmesini önk roek ıçâ yiiişr-ışlardır. Ingiltere'de ise Liberaller, hem siyasal hemdct^ timse! yi5a*n! resmi .-\nglo-Sakson Kilisesinin etkisin- kurtarıp özgürlen, meyi bedcİîerrLİşîen tutucu olmayan (konformist) kiliselere üye olmuşlardı Birleşik DeıieîJerde. Amerikan Meclisi, dinin hükümet
Dûsûaıoe özsürlüğünü savunan Liberallere göre, kurulan kiliselervt küsse oknilajı düşünmeyi bastıran kurumlar haline gelmişler ve bilimdi dccmatîkÜfT benimsemişlerdir. Siyasal açıdan güçlenen Liberaller kfo de»-fctten w okuldan ayn bir kurum haline getirmeye çalışmışlar; halkvnı devlet okaJfauı dinîn kontrolünden kurtarılmıştır. Liberallere göre; birlti|-nin dinse* inançları özeldir ve buna devlet karışamaz.
Öşrrümdekı liberal tutumun temelinde anti-klerikalist bir anlayış;(d« adamlarmın sîya>ele kanşnıalanna karşı çıkan bir görüş) vardır. Bu nedenle Liberaller okular üzerindeki kilise etkisini, okul müfredatından da din* kuramlan k^dmak için mücadele etmişlerdir.
I.tvke vr JefferNon'un bireycilik düşüncelerinde ki: Inemladu' \e kişılenn yaş,ıdıklan sosyo-p<Witik düzenin
LibenSrm ta temel düşüncelerinden biri de kişinin bireyselliğinin topluma göre öocehk taşıdığıdır. Locke, kişinin "yaşam, özgürlük ve mal-miılk edinme* gibi dctTedılcmez haklan olduğunu vc bunların hükümet tarafından sulanıp, korunması gerekliğini ileri sürmüştür. Liberaller, bireyletin eşitliğini Fransız \'atanJa^ık ve İn.san Haklan Bildirgesi'oglgBCrMm insan lar haklar
Klasik l.ibcrallcr. okulların kumlınası vc dcsickltfim \ rolüne ilişkin iki gruba ayrılırken ınotlcrn veya hum.,n.M*r sistemlerinin kurulmasında dcvlclııı gerekli hır işlevi lardır.cep telefonu <
Genel olarak I.iberalizm, değişim olgusunun evrimsel y,rect*, bir unsuru olduğu düşüncesinden hareket eder, Değişim evntn^" ", yasal reformlar tarafından teşvik edilmelidir. Yasal değişildik \ sel Liberalizm'c göre önce ilgili konudaki bir problem ele alınmuii veri ve kanıtlar toplanmalı daha sonra da yasal bir reform dncrılmeiı^, 'cep telefonu
Liberalizm; toplumsal ve siyasi değişiklikleri derece derece temkinlilik, hoşgörü, dengeleme gibi kavramları benimscmekteıir reformlarda bilimsel yönteme önem veren Liberaller düşüncclemdeı^ kezc süreci alırlar. Bu sürecin verimli; başarılı olması için de onlara süreci kullananların ona inanmaları ve bu yöntemi kullanma kony^ istekli olup, sonuçlarına güvenmeleri gerekmektedir.
Liberal eğitimciler, özellikle Birleşik Devletlerde, okul mûfrtd**^ ve öğretim yöntemlerinde süreç merkezli eğitime çok büyük biröoemr mişlcrdir. Hem John Dewey hem de \Villiam Kilpatrick eğitimdeki do* ratik süreçlerin rolünün çok önemli olduğunu irdelemişlerdir. Kilpaitu "yöntem projesi'nin temelini çocukların gruplar içinde belirli probbr çözmek üzere eğitilmeleri oluşturmuştur. Öğrenenler sadece belirti pnk temleri çözmeye değil, aynı zamanda yaşam içinde karşılaştıklar prokk» terde de grup merkezli demokratik süreçleri kullanmaya teşvik edilecut dir.
Sürece önem veren Liberaller, sonucun araçları haklı çıkardığı | jilere karşı çıkmışlardır. Yaşam gibi, toplum, siyaset ve eğitim de değışift' uğramakta, bilimsel yöntem veya demokratik süreçler bireylere geleette ni kontrol etme ve yönlendirme olanakları açmaktadır. İnsan zekası gelee yönlendirmelidir. Süreci yönlendiren şey de görecelidir. Ne uzun sûrdfr leneklcrlc
If ânının insan hayatını kolaylaştıran ne kadar etkili araçlar /^'^^Jnıuîlerdir. Gelenekçiler veya tutucuların tersine Liberaller yaşandığı söylemini kabul etmezler.
^ , pgntham ve James Mili gibi Yararcı Liberaller çok sayıdaki in-^(ijvTinışta bulunmanın ve bunu ölçmenin olası olduğuna inan-AfOfnkan ilericileri de, içinde Amerikalıların iyi şeyleri paylaşa-^*'^*^ıık Toplum'u yaratmanın mümkün olduğunu savunmuşlardır.
I. Dünya Savaşı sonunda Milletler Cemiyeti gibi bir ulus-^ parlamento sistemi kurmayı planlamıştır. Genel olarak. Liberaller, jyıun dinamik bir şekilde daha iyiye doğru gittiğine ve insan zeka-^rtfomıla iyi bir toplum yaratması gerektiğine inanmışlardır.
Otçmiften kopup, bugünün siyasetine, programlarına ve projelerine «ren gelişme; ilerleme olgusunu temel alan Liberalizm geleceğin ^ıçgı^en çok daha iyi olacağını ileri sürmüş; insan enerjisi ve yaratıcı/ığı-* Hem vc araştırmaların özgürleştirilmesini, bilimsel yöntemin kullanıl-000 sMinan Liberal görüş ilerici bir nitelik taşıyarak, geçmişten ziyade ve geleceğin insanı yönlendirmesi gerektiğinden hareket etmiştir. olmaktan kaçınan Liberaller mükemmel (eksiksiz) bir toplum hdelkmeder. Onların sosyal reform düşüncesi daha sınırlı ve görecelidir;
|Dffe ki. Liberaller, sosyal veya kurumsal bir dengesizlik ya da bir gerginlik alımı oluştuğunda, bir çözüm bulmak; kurumun, toplumun işlevinin sür-■esını amıçlsy^i'iık bir denge sağlamak için reforma gereksiminim duyar-cep telefonu sundu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder